بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب

ساخت وبلاگ
آقای علیرضا دوستی، مؤلف محترم کتاب کشف الحقیقة فی اعتبار الحدیقة، می نویسد: «... اولین کسی که تاریخ وفات محقق اردبیلی را صفر 993 ق. ذکر نموده، سید مصطفی تفرشی (زنده در 1044) است که شاگرد مقدس اردبیلی نبوده و سال ها پس از وفات وی در سال 1015 از تألیف کتاب نقد الرجال فارغ گردیده است.» (کشف الحقیقة فی اعتبار الحدیقة، ص134، نشر دلیل ما) گذشته از این که نقل بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 147 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

چنان که در تصویر بالا می بینید، برادر بزرگوار آقای علیرضا دوستی در کتاب کشف الحقیقه فی اعتبار الحدیقه، فخر الدین طریحی را از کسانی برشمرده که صحّت انتساب حدیقه به مقدس را تایید کرده اند.پیرامون مطالب ایشان لازم است نکاتی را گوشزد کنیم:۱. در گزارشی که به آن استناد کرده اند، تنها ادّعا شده فخرالدین نجفی، روایت ذم صوفیه منسوب به امام هادی را نوشته و برای مرد بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 164 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

به نظر می رسد سابقه آشنایی شیعیان با دعای جوشن کبیر چندان طولانی نیست. کفعمی این دعا را در دو کتاب مصباح (جنة الامان الواقیة) و البلد الامین بدون ذکر سند از پیامبر روایت کرده است. مرحوم مجلسی نیز نقل آن را به شیعیان متأخر نسبت داده است: «و من الأدعیة المعروفة دعاء الجوشن الکبیر و هو مروی عن النبی صلى الله علیه و آله رواه جماعة من متأخری أصحابنا رضوان الله عل بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 175 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

در حدیقه الشیعه می نویسد:"ابن ابی الحدید در اول شرح نهج البلاغه می‌گوید آنچه مجملش این است که جمیع علوم منتهی به آن حضرت می‌شود ... و علم طریقت و حقیقت خود ظاهر است که منبعش آن حضرت است، چه شبلی و بایزید بسطامی و جنید و سری سقطی و معروف کرخی همه شاگردان و خادمان ائمه علیهم السّلام بودند و خرقه صوفیان تا امروز در هر طایفه و صاحب خانقاهی و دیری و مرشدی که بود بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 186 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

در بین مردم داستانی مشهور است از این قرار که شبی، امیرالمومنین علیه السلام در آنِ واحد در چهل مهمانی حضور یافت. سیّد نعمت الله جزائری این حکایت را در الانوار النعمانیة و ریاض الابرار آورده است:«... و کذلک ما روى من انّ أربعین صحابیّا طلبوه الى الضیافة فی لیلة واحدة فی وقت واحد و لمّا أصبحوا قال کلّ واحد منهم انّ علیّا کان ضیفی البارحة ...» (الأنوار النعم بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 251 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

در حدیقه الشیعه آمده است:"و در تواریخ‏ معتبره‏ مذکور است که عمرو بن لیث روزى عرض لشکر خود را مى‏ دید مقرر داشت که هر امیرى که هزار مرد مکمل بر او عرض کند گرزى زرّین به او دهند. چون فارغ شد صد و بیست گرز طلا به سرداران داده بودند در وقتى که لفظ صد و بیست گرز که نشانه صد و بیست هزار مرد باشد گوشزد او شد، خود را از اسب به زیر انداخت و سر به سجده نهاد و روى به بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 171 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

ملا آقای دربندی پس از ذکر روایتی از کامل الزیارات درباره فضیلت ذکر امام حسین هنگام نوشیدن آب می نویسد:  «... فمن تأمل فی هذه الروایة علم ان الحدیث الدائر فی الالسنة مما له اصل و مستند بمعنی انه مذکور فی کتاب من کتب العلماء و ان لم اظفر به فی کتاب و ذلک انه یحکی ان الصادق (ع) کان عنده رجل من اصحابه فلمّا امسیا و ادّیا الفرائض ثم اکلا الطعام نام ذلک الرجل و ا بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 167 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

1. ساختار کتاب نخستین نکته درخور توجّه درباره کتاب «انیس المؤمنین» منسوب به محمّد بن اسحاق حموی، ساختار غیرطبیعی آن است. نویسنده پس از مقدمه ای درباره زندگی رسول خدا (ص) در دوازده باب به معرّفی امامان و فضائل آنان و بیان اجمالی حوادث زمانشان پرداخته و خاتمه را به ذکر علائم ظهور حضرت مهدی (ع) اختصاص داده است.در میانه باب ششم که مخصوص امام صادق است، به اندک من بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 179 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35

مطلبی از کانال تلگرامی غلوپژوهی (عمیدرضا اکبری) از شواهد بسیار جالب در مورد دقت بالای ابن غضائری در بعضی از اقوال به ظاهر متفردش، نظر او در مورد اخبار ابو الخطاب است. به طور کلی چند دیدگاه در این زمینه وجود دارد: 1- ترک مطلق اخبار او حتی در دوران استقامت. (دیدگاه مرحوم ابن غضائری در الرجال، ص: 88/ 119) 2- ترک اخبار دوران ضلالت (دیدگاه مرحوم شیخ طوسی در العدة بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب...
ما را در سایت بررسی دیدگاه ها در مورد رد یا قبول روایات ابو الخطاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alasar2 بازدید : 192 تاريخ : شنبه 2 تير 1397 ساعت: 22:35